7 maart 2024 - Ze zijn in het gezelschap van Peter Bernaerts, Ilse Aerts, Kris Martin, Katrien Bruyneels, Karl Meersman, Frédéric Vander Laenen, Klaar Prims.

Peter Bernaerts schrijft het volgende:

Huiselijk baksteenmodernisme, het lijkt contradictorisch. Wat door de goegemeente en vooral die van medio 1930 in het Turnhoutse al snel als koel en afstandelijk werd omschreven, is het huis Schellekens helemaal niet. De tweewoonst, waarvan één deel kon worden bezocht met begenadigd verteller, zoon Peter Schellekens als gids, verhult achter haar gevel een charmant geheel van eerder kleine, gerieflijke kamers waarvan vooral de wachtkamer, het bureel, de eetkamer met knusse zithoek de bezoeker uitnodigen tot bezinning over ruimte en het efficiënt benutten ervan. Slimme doorkijkjes en beschilderde muren in steeds wisselende, frisse kleuren maken van dit in 1936 voor zichzelf opgerichte woning een heerlijkheid om in rond te wandelen. Als bezoeker, maar allicht ook als bewoner. Het siert de erfgenamen van de jonggestorven architect, die ook zijn signatuur zette onder het Openluchttheater van Deurne, dit baken van nieuw denken in de architectuur van het interbellum te hebben gevrijwaard van de sloop. Hoewel het bij het buitenkomen toch nadenken bleef over de koudebruggen en het stille verval waaraan dergelijke visionaire woningen onderhevig zijn. Geklasseerd zijn mag niet betekenen dat het monument in de kou mag blijven staan.  Het Huis Schellekens, warm aanbevolen.